
In een onthullende uitzending van Undercover in Nederland legt onderzoeksjournalist Alberto Stegeman bloot hoe meerdere Nederlandse profclubs, waaronder Ajax, slachtoffer zijn geworden van een geraffineerde sponsorzwendel. De dader, Rob P., wist jarenlang voetbalorganisaties en bedrijven in het betaalde voetbal te misleiden via ogenschijnlijk legitieme contracten.
P. presenteerde zich als ondernemer met drukwerk- en sponsorbedrijven, waarmee hij clubs aantrekkelijke deals aanbood. Het concept leek eenvoudig: hij zou drukwerk en promotiemateriaal leveren en in ruil daarvoor sponsorinkomsten betalen. In de praktijk bleven die betalingen echter uit, terwijl het drukwerk slechts gedeeltelijk of zelfs helemaal niet werd geleverd. Zo ontstond een patroon waarbij clubs contractueel vastzaten terwijl de tegenprestaties uitbleven.
Volgens het programma werd Ajax in 2021 een van de grotere slachtoffers. De ex-partner van P. geeft aan dat de schade voor de Amsterdammers richting de 200.000 euro of zelfs daarboven loopt. Het ging om een driejarig sponsorcontract dat door Ajax al in 2023 werd beëindigd wegens wanprestatie. De club bevestigde schriftelijk dat het inderdaad was misleid.
Ajax is niet het enige slachtoffer. Ook FC Eindhoven, FC Volendam en FC Dordrecht kregen te maken met dezelfde methode. Volendam en Eindhoven bleven ieder tienduizenden euro’s misgelopen sponsorbijdragen achter. FC Dordrecht wist uiteindelijk beslag te leggen op een Porsche Panamera van de verdachte, waarmee een aanzienlijk deel van de schade werd gecompenseerd.
De zaak legt pijnlijk bloot hoe kwetsbaar voetbalorganisaties kunnen zijn wanneer commerciële kansen professioneel, maar niet betrouwbaar worden gepresenteerd. Clubs die gewend zijn te opereren in een snelle, competitieve markt kunnen soms te laat ontdekken dat papieren deals geen garantie zijn voor echte leveringen of betalingen.