
Ajax heeft zondagmiddag opnieuw een pijnlijke nederlaag geleden in de Eredivisie. In de Johan Cruijff ArenA verloor de Amsterdam club met 2-1 van FC Utrecht door een late treffer van Mike van der Hoorn. Daarmee liep Ajax opnieuw schade op in de strijd om Europees voetbal.
De wedstrijd begon zonder veel grote kansen. Ajax had het meeste balbezit, maar speelde slordig en wist weinig openingen te vinden tegen het compacte spel van FC Utrecht. De bezoekers stonden georganiseerd en maakten het de thuisploeg lastig op het middenveld.
In de eerste helft kwam Ajax nauwelijks tot uitgespeelde mogelijkheden. FC Utrecht loerde vooral op de counter en hield defensief goed stand. Daardoor ontstond een gesloten wedstrijd waarin het tempo lange tijd laag lag.
Na rust probeerde Ajax het initiatief verder naar zich toe te trekken, maar ook toen bleef het spel moeizaam. FC Utrecht bleef compact spelen en wachtte geduldig op fouten van de Amsterdam club.
In de 81e minuut viel de openingstreffer alsnog aan Utrechtse kant. Niklas Vesterlund profiteerde van onrust in het strafschopgebied en zette FC Utrecht op een 0-1 voorsprong. Ajax reageerde snel via Wout Weghorst, die kort daarna de gelijkmaker binnenschoot en de Johan Cruijff ArenA weer hoop gaf.
Toch ging het in de slotfase opnieuw mis voor Ajax. In blessuretijd kreeg FC Utrecht nog een corner, waarna Mike van der Hoorn raak kopte: 1-2. De verdediger bezorgde de bezoekers daarmee een spectaculaire overwinning in Amsterdam.
De nederlaag betekent opnieuw een flinke tegenvaller voor Ajax in een wisselvallig seizoen. De ploeg van Oscar García had de punten hard nodig in de strijd om de bovenste plaatsen in de Eredivisie, maar liet het opnieuw afweten op een beslissend moment.